جمعه ۲۸ اردیبهشت ۰۳

قيمت ايمپلنت و هزينه كاشت دندان

۱۴ بازديد

جايگزين كردن دندان هاي از دست رفته با دندان هايي سالم دغدغه خيلي از افراد بوده است و در طول ساليان متمادي روش هاي گوناگوني را براي رسيدن به اين خواسته تست كرده است. بعد از سال ها تلاش بالاخره دكتر برانمارك سوئدي توانست ايمپلنتدنداني از جنس تيتانيوم بسازد كه بنيان جايگزيني مطمئن براي دندان هاي از دست رفته با دندان هاي سالم قرار گرفت. از آن سال تلاش هاي علمي زيادي براي قابل انعطاف كردن شكل و سطح ايمپلنت ها انجام شد تا به ايمپلنت پايدار و ماندگاري دست يابند. تا چند سال پيش ايمپلنت دندان يك درمان لوكس زيبايي براي ثروتمند ها بود و دندانپزشك هاي كمي اين درمان را به كار مي بستند. اما در حال حاضر با فراگير شدن علم و البته آسان شدن پروسه ايمپلنت و كاشت دندان، اين درمان موثر تبديل به درماني همگاني براي همه افراد جامعه شده است.

جايگزين كردن دندان هاي از دست رفته با دندان هايي سالم دغدغه خيلي از افراد بوده است و در طول ساليان متمادي روش هاي گوناگوني را براي رسيدن به اين خواسته تست كرده است. بعد از سال ها تلاش بالاخره دكتر برانمارك سوئدي توانست ايمپلنتدنداني از جنس تيتانيوم بسازد كه بنيان جايگزيني مطمئن براي دندان هاي از دست رفته با دندان هاي سالم قرار گرفت. از آن سال تلاش هاي علمي زيادي براي قابل انعطاف كردن شكل و سطح ايمپلنت ها انجام شد تا به ايمپلنت پايدار و ماندگاري دست يابند. تا چند سال پيش ايمپلنت دندان يك درمان لوكس زيبايي براي ثروتمند ها بود و دندانپزشك هاي كمي اين درمان را به كار مي بستند. اما در حال حاضر با فراگير شدن علم و البته آسان شدن پروسه ايمپلنت و كاشت دندان، اين درمان موثر تبديل به درماني همگاني براي همه افراد جامعه شده است.

 

ايمپلنت دندان چيست؟

ايمپلنت دندان پايه و اساس تيتانيومي هماهنگ با سلول هاي بدن است. از ايمپلنت هاي دنداني براي جايگزيني يك يا چند دندان پوسيده يا خراب شده و افتاده استفاده مي كنند. بعد از گذاشتن ايمپلنت به وسيله دندانپزشك در درون استخوان فك، سلول هاي استخوان ساز در سطح ايمپلنت شروع به استخوان سازي مي كنند و باعث جوش خوردن استخوان فك به ايمپلنت مي شوند. روند جوش خوردن غالبا ۳ تا ۴ ماه زمان نياز دارد، بعد قسمت تاج و روكش دندان كار شده و روي پايه گذاشته مي شود.

وقتي يك يا چند دندان در دهان از دست مي روند اثر زيادي روي فرم چهره و بيشتر در روحيه و اعتماد به نفس شخص مي گذارد. با كمك ايمپلنت دندان هم مي توانيم امكان جويدن طبيعي را دوباره تجربه كنيم و هم چهره طبيعي و زيبايي لبخند را دوباره به شخص برگردانيم. كاشت ايمپلنت دندان در زنان از سن ۱۵ سالگي و در مردان از سن ۱۸ سالگي انجام مي شود.

 

جنس ايمپلنت دندان چيست؟

ايمپلنت دندان را مي توان از جنس فلزات گوناگون و حتي سراميك ها نيز ساخت اما معمولا ايمپلنت دندان را از جنس تيتانيوم مي سازند. ايمپلنت هاي دنداني از دو قسمت اصلي شكل گرفته اند. فيكسچر و اباتمنت.

فيكسچر ايمپلمت درون استخوان گذاشته و اباتمنت ايمپلنت روي آن گذاشته مي شود و دست آخر روكش چيني با شكل دندان روي آن گذاشته مي شود.

 

انواع ايمپلنت دندان

ايمپلنت دندان را بر مبناي شاخص هاي مختلفي طبقه بندي مي كنند كه با توجه به شكل ، موقعيت و روش استفاده از آن مي توان ايمپلنت دندان را به چهار دسته اصلي تقسيم كرد.

subperiosteal : اين دسته ايمپلنت روي استخوان فك و زير بافت لثه گذاشته مي شود. اين ايمپلنت از جنس تيتانيم ساخته شده و براي درمان ايمپلنت يك مرحله اي مناسب تر است. مورد استفاده ايمپلنت ساب پريواستيل بر روي دندان هاي كساني است كه دندان مصنوعي دارند و داراي ارتفاع استخواني كمتري هستند، با اين نوع از ايمپلنت دندان مصنوعي در دهان آنها ثابت و محكم مي شود.

Transosteal : اين دسته ايمپلنت اكثرا در فك پايين به كار مي رود و در بين استخوان فك ، لثه كار گذاشته مي شود.

Endosteal : اين دسته ايمپلنت داخل فك كارگذاشته مي شود و براي درمان ايمپلنت دو مرحله اي مناسب است. اين ايمپلنت از جنس فلز يا فلز پوشش داده شده با سراميك توليد شده و داراي انواع رزوه دار، تيغه اي و پيچ طور است كه بيشتر به جاي دندان مصنوعي استفاده مي شود.

Intramucosal : ميني ايمپلنت ها هم يكي از انواع ايمپلنت ها هستند كه قطر آن زير ۳ ميليمتر بوده و مورد استفاده آن هنگامي است كه پهناي استخوان كافي نباشد.

در تقسيم بندي هايي ديگر، ايمپلنت هاي Implant External Connection و Implant Internal Connection هم از انواع ايمپلنت به حساب مي آيند.

مطابق شيوه هاي كاشت دندان ، سه شيوه كاشت ايمپلنت كاربرد دارد. روش ايمپلنت يك مرحله اي ، دومرحله اي و فوري. در شيوه دو مرحله اي پس از چند ماه ايمپلنت درون لثه گذاشته مي شود. در روش تك مرحله اي بعد از چند ماه روكش بر روي ايمپلنتي كه از پيش قرار گرفته گذاشته مي شود. در شيوه فوري بعد از كاشت قطعه روكش روي آن گذاشته مي شود.

اگر همه دندان هاي پايين صدمه ديده باشند احتمال دارد دندانپزشك از دو تا شش ايمپلنت جهت ثابت نگهداشتن و محكم كردن دندان مصنوعي استفاده كند.

شيوه پانچ راهكاري جديد براي ايمپلنت دندان است كه با درد كم، خونريزي و جراحي اندكي همراه است و عوارض آن نيز كم است. با توجه به شيوه انتخابي در جراحي، نوع مواد استفاده شده و قيمت ايمپلنت دندان متفاوت مي باشد.

 

مراحل ايمپلنت دندان

همه مراحل ايمپلنت كه شامل كشيدن دندان، بازسازي استخوان، نصب پايه، قالب گيري و ساخت و تحويل روكش است و همچنين ايمپلنت هاي خاص در كمتر از يك هفته انجام مي شود.

بيشتر ايمپلنت هاي دنداني به روش روند دو مرحله اي در دهان كار گذاشته مي شوند، البته بعضي از ايمپلنت ها هستند كه در يك مرحله و سه مرحله نيز در فك كاشته مي شوند. در روند دومرحله اي كاشت ايمپلنت دندان توضيح داده مي شود.

 

جراجي دومرحله اي كاشت ايمپلنت دندان

در اين جراحي پايه تيتانيومي يا هر جنسي كه براي ايمپلنت دندان درنظر گرفته شده در استخوان فك گذاشته مي شود و با كمك لثه روي آن پوشش داده مي شود. با اين كار ايمپلنت ديده نمي شود و هيچ فشاري هم به ايمپلنت وارد نمي شود. بعد از مدتي لثه و سر ايمپلنت را كنار مي زنند و يك قطعه پيچ مانندي روي آن تعبيه مي شود. بعد از گذشت دو هفته از ايمپلنت براي ساخت تاچ دندان قالب گيري مي شود. در اين مدت بيشتر از پروتز موقت استفاده مي كنند. البته گفتني است كه اين پروتز موقت بايست هنگام خواب از دهان بيرون آورده شود. از برتري اين روي جراحي ديده نشده آن است كه ايمپلنت در زير لثه مخفي مي شود.

بعضي از دندانپزشك ها در حال حاضر از ايمپلنت هاي يك مرحله اي نيز استفاده مي كنند. در جراحي يك مرحله اي روي ايمپلنت با لثه پوشش داده نمي شود و حلقه فلزي كه در كناره هاي ايمپلنت دنداني هست پس از جوش خوردن به استخوان، از لثه بيرون مي‌ ماند. بعد از اين مرحله ميله اي به ايمپلنت متصل مي كنند تا بتوانند سر ايمپلنت را روي آن سوار كنند.

 

ايمپلنت دندان براي موارد زير سفارش نمي شود:

  • كساني كه سيگار مي كشند
  • كساني كه مبتلا به بيماري‌ هاي خودايمني هستند و يا داروهايي مصرف مي‌ كنند كه اين شرايط را با خود دارد.
  • كساني كه در ناحيه سر و گردن از پرتو درماني استفاده كرده‌ اند.
  • افرادي كه ديابت كنترل نشده دارند.

عوارض ايمپلنت دندان

هر عمل جراحي عوارض خاص خود را دارد. عوارضي كه در ايمپلنت دندان ممكن است بروز كند عبارت است از:

  • خونريزي
  • عفونت
  • صدمه ديدن اعصاب، سينوس ها (كه در بخش بالايي دندان هاي بالا هستند) يا حفره بيني.
  • وقتي كه ايمپلنت دندان براي جايگزيني دندان هاي تحتاني به كار مي رود، احتمال دارد دندانپزشك به اعصابي كه از ناحيه فك مي گذرند، به علت سوراخ كردن استخوان فك، صدمه بزند. اين مسئله منجر به پديد آمدن درد يا بي حسي در بيمار مي شود. اگر بيمار دچار بي حسي شود، بخش پايين لب و گونه يا يك طرف زبان تحت تاثير آن قرار مي گيرد. و احتمال دارد تا ترميم شدن اعصاب تا چند ماه اين مشكل همراه بيمار باشد. در برخي موردها، احتمال دارد بيمار براي هميشه از اين بي حسي رها نشود.
  • در فك فوقاني، احتمال سوراخ شدن استخوان فك و وارد شدن اين سوراخ به سينوس ها يا حفره بيني نيز هست. اين مسئله منجر به عفونت در منطقه مورد نظر مي شود. براي جلوگيري از اين مشكل، عكس هاي راديولوژي ويژه اي پيش از عمل جراحي كاشت ايمپلنت از شرايط دهان بيمار گرفته مي شود تا بتواند به جراح براي تعيين محل دقيق اعصاب، سينوس ها و حفره بيني كمك كند.

 

 آيا درمان ايمپلنت با دندانپزشكي زيبائي سازگار است؟

در حال حاضر با رشد علم و فناوري ايمپلنت دندان، توجه زياد بر روي زيبايي و دوام دندان هايي است كه با روش ايمپلنت جايگزين دندان هاي از بين رفته مي شوند. سازگاري شكل و ظاهر استخوان منطقه اي كه ايمپلنت در آن كار گذاشته شده با فك و سازگاري دندان جايگزين شده باايمپلنت با ساير دندان ها، نياز بع مهارت و تخصص دندانپزشك دارد. البته گفتني است كه درمان ايده آل زيبايي به صورت صددرصد تامين نمي شود و مطابق موقعيت حجم لثه و استخوان فك بيمار جراح دندانپزشك مجرب، بيشترين اندازه زيبائي را در كاشت ايمپلنت دندان در نظر مي گيرد.

براي اطلاع درباره مراقبت هاي لازم ايمپلنت بر روي لينك زير كليك كنيد.

مراقبت هاي بعد از جراحي ايمپلنت

 

قيمت ايمپلنت و هزينه كاشت دندان

قيمت كاشت ايمپلنت دندان با توجه به هزينه هاي زير محاسبه مي گردد

  • نوع ايمپلنت
  • هزينه معاينه دندانپزشك پزشك و هزينه آزمايشگاه
  • اگر نياز به جراحي بازسازي باشد هزينه آن به هزينه كاشت دندان افزوده خواهد شد.

نكته: در شرايط عادي درمان دست كم نياز به پنج قطعه ايمپلنت است:

  • دو عدد از اين قطعه ها براي هميشه در دهان بيمار مي مانند.
  • سه عدد از اين قطعه ها براي فرم دادن لثه و مرحله هاي قالب گيري به كار مي روند.

اين قطعه ها مطابق با برند و كارخانه سازنده قيمت و هزينه مختلفي دارند.

هزينه معاينه دندانپزشك و هزينه آزمايشگاه با هزينه قطعه هاي استفاده در ايمپلنت لحاظ مي شود. (جراحي و كاشت ايمپلنت به وسيله دندانپزشك جراح و پروتز يا روكش آن به وسيله دندانپزشك متخصص پروتز در كلينيك دندانپزشكي دندون طلا انجام مي گردد.)

منبع: قيمت و انواع كاشت ايمپلنت دندان

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.