سينوس ليفت و مراحل آن

كلينيك دندانپزشكي

پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۰۳

سينوس ليفت و مراحل آن

۳۳ بازديد

سينوس ليفت و مراحل آن ، نبودن حجم كافي استخوان و نامناسب بودن كيفيت استخوان ها از علت هايي بودند كه در گذشته ايمپلنت دندان انجام نمي شد اما در حال حاضر با پيشرفت روش هاي درماني ايمپلنت دندان حتي بر روي استخوان هايي كه كيفيت خوبي ندارند مثل بخش هاي خلقي فك نيز ايمپلنت انجام مي شود.

حالت ديگري كه در بخش خلفي فك (ماگزيلا) و به ويژه بعد از كشيده شدن دندان هاي مولر ايجاد مي شود، افتادگي سينوس فكي (ماگزيلا) و تحليل پيشرونده استخوان در بخش خلفي و به ويژه در ديستال فك (ماگزيلا) است.

سينوس ليفت و مراحل آن ، نبودن حجم كافي استخوان و نامناسب بودن كيفيت استخوان ها از علت هايي بودند كه در گذشته ايمپلنت دندان انجام نمي شد اما در حال حاضر با پيشرفت روش هاي درماني ايمپلنت دندان حتي بر روي استخوان هايي كه كيفيت خوبي ندارند مثل بخش هاي خلقي فك نيز ايمپلنت انجام مي شود.

حالت ديگري كه در بخش خلفي فك (ماگزيلا) و به ويژه بعد از كشيده شدن دندان هاي مولر ايجاد مي شود، افتادگي سينوس فكي (ماگزيلا) و تحليل پيشرونده استخوان در بخش خلفي و به ويژه در ديستال فك (ماگزيلا) است.

مراحل سينوس ليفت به روش باز

سينوس فكي بزرگترين حفره پارانازال است و حجم بسياري از استخوان فك فوقاني را احاطه كرده است. اين سينوس يك حفره داراي هوا به فرم هرم با چهار زاويه و داراي چهار ديواره است. در سينوس فكي، يك استيوم طبيعي با حفره بيني همان سمت بيني ارتباط برقرار مي كند. كار اين حفره، مرطوب نگه داشتن و گرم كردن هوايي است كه تنفس مي كنيم.

 

كاركرد ديگر آن كم كردن وزن استخوان هاي صورتي، پشتيباني از كف جمجمه در برابر صدمه و ضربه، به وجود آوردن عايق حرارتي در مركزهاي عصبي بالايي و اثر گذاري نامحسوس برروي صدا با پديد آوردن يك محفظه رزونانس است.

 

ديوار داخلي سينوس به وسيله غشا مخاطي پوشش داده شده است. ( اشنايدرين ممبرين ) كه دربردارنده اپيتليوم مژك دار مثل سنگ فرشي استوانه اي است كه با سلول هاي بازال است. ضخامت غشا در ميان ۰٫۱۳ تا ۰٫۵ ميلي متر در نوسان است. اگر ضخامت غشا به ۳ تا ۴ ميلي متر برسد بايد به متخصص گوش و حلق و بيني مراجعه كنيد.

ميزان موفقيت يك ايمپلنت وابسته به ميزان جوش خوردن ايمپلنت استخوان در طولاني مدت است كه آن هم به پايداري اوليه، يعني جمع شدگي كرتكس استخواني و كيفيت آن و پايداري دوم يعني پيشرفت پيشرونده استخواني در اطراف تماسي سطح هاي ايمپلنت وابسته است.

پس در موقعيت نقص استخواني بيشتر شدن تعداد عددي استخوان ها خيلي مهم و حائز اهميت است به اندازه اي كه بتوان ايمپلنت داخل استخواني را با طول مناسب در بخش هاي خلفي – طرفي فك اجرا كرد. پس تجويز افزايش كف سينوس با رشد معين، يكي از روش هاست.

سينوس ليفت با روش جديد بالون

يكي از روش ها به وجود آوردن پنجره جانبي استخوان (Bone Window) توسط انتروستومي است كه پنجره جانبي استخوان به آهستگي به سوي درون سينوس فشار وارد مي كند و باعث چرخش آن مي گردد. اين عمل احتياج به تفكيك سنجش از غشا از كف سينوس دارد. بعد پيوند استخواني در زير غشا گذاشته شده و قسمت باز شده را مي بندند. معمولا از استخوان اتوژن به منزله پيوند براي اين كار استفاده مي كنند.

در حال حاضر از روش هاي رژنراتيو تازه اي كه چند سال اخير توليد شده از جمله فاكتور هاي رشد BMP-2 و۱ BMP و پلاسماي پر از پلاكت PRP و … هم براي اين منظور استفاده مي كنند.

در حال حاضر خيلي از آزمايش هاي چند مركزي بر روي استفاده از BMP-1 متمركز شده است.

سينوس ليفت و به كارگيري ايمپلنت و پيوند استخوان

البته تكنيك هاي جايگزين سينوسي با روش پنجره جانبي استخوان نيز هستند كه در زير به آنها اشاره مي كنيم.

تكنيك هاي جايگزين عبارتند از:

ايمپلنت هايي با سايز كوچك

ايمپلنت هايي با انحراف مزيو – ديستالي

ايمپلنت هاي قرار گرفته پيش و پس از سينوس

پروتز هايي با كانتي دور ديستال

سينوس ليفت و پيوند استخوان

برتري هاي روش بلند كردن كرستال سينوسي BAOSFE

در بلند كردن كف سينوس با روش اسنتئوتوم ، بيشتر شدن حجم تقريبا تا  ۰٫۵ سانتي متر مكعب اجتناب ناپذير است در صورتي كه با روش بلند كردن سينوس از پنجره هاي جانبي (Lateral Window) هنگامي كه ريج مانده به ۵ ميلي متر و داخل شدن ايمپلنت به ۱۳ ميلي متر برسد بيشتر شدن حجم بايد تقريبا تا ۳,۵ ± ۱٫۳۳ ميلي متر مكعب باشد.

در اين تكنيك ريخت شناسي و كاركرد سينوس با تغييرات جزيي همراه است و همچنين با بلند كردن فلپ موكو پريوستال محدود به قسمت كرت مي گردد و پس آسيب كمي به جريان خون ديواره جانبي سينوسي وارد مي كند.

همينطور ممكن است سوراخ شدگي Perforation غشا كف سينوس پايين آمده و تغييرات آسيب شناسي مخاط سينوسي و سينوزيت نيز به نسبت نمونه هاي انجام شده با جراحي از ديواره جانبي كمتر شود.

عيب هاي روش BASOFE در مقايسه با پنجره جانبي Lateral Window

اصلي ترين عيب بلند كردن كرشال سينوسي به كارگيري از چكش جراحي به منظور متراكم كردن ترابكول هاي استخواني با استئوتوم مي باشد. همينطور با بودن يا نبودن ماده پيوندي ، نيروي زيادي براي شكستن كف سينوس نياز است كه ممكن است براي بيمار تروماتيك شده و منجر به اذيت وي شود. كمك از فرزها به ميزان زيادي منجر به پايين آمدن ناراحتي بيماري مي گردد اما باعث زياد شدن استخوان برداشتي مي شود.

عيب ديگر اين روش آن است كه در روش BASOFE اندازه بلند شدن كف سينوس در مقايسه با دسترسي از Lateral Window كمنر است چون بلند كردن تنها در قسمت كمي از غشا سينوسي اتفاق مي افتد. بيشتر شدن ارتفاع عمودي در BASOFE با قراردهي همزمان ايمپلنت از ۳ تا ۵ ميليمتر همراه است. اين اندازه بلند شدگي در پنجره جانبي تقريبا ۱۰ ميليمتر است.

سينوس ليفت و مراحل آن را در اينجا ببينيد با روش هاي درماني آن آشنا شويد در كلينيك دندانپزشكي دندون طلا ميتوانيد با روش سينوس ليفت آشنا شويد.

منبع: ايمپلنت دندان

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.