جمعه ۱۴ اردیبهشت ۰۳

مراقبت هاي بعد از جراحي ايمپلنت

۷ بازديد

بعد از درمان ايمپلنت هر چه زودتر خودتان را به خانه برسانيد و روي صورت در قسمت عمل شده يخ بگذاريد. براي اينكار از كيسه هاي پلاستيكي و يخ هاي خرد شده كمك بگيريد. يخ را ۵ الي ۱۰ دقيقه روي همان قسمت بگذاريد و بعد آن را برداريد و ۱۰ دقيقه استراحت بدهيد و دوباره اين كار را تا ۳ ساعت تكرار كنيد تا تورم اين ناحيه كمتر شود.

* براي آرام كردن درد از استامينوفن استفاده كنيد. اما براي استفاده از مسكن هاي قوي تر نياز به تجويز پزشك داريد. ساير مسكن هاي براي آرام كردن درد عبارتند از پروفن، مفناميك اسيد و غيره.

* ورم يكي از عارضه هاي جراحي ايمپلنت است و كمي از آن علامت واكنش بدن و آغاز ترميم نسوج دندان در برابر جراحي مي باشد. اگر ورم هاي زيادي در ناحيه عمل شده پديد بيايد بايد هر چه زودتر به پزشك مراجعه كنيد تا بررسي شود.

مراقبت هاي بعد از جراحي ايمپلنت ، از خدمات مطب ما درمان ايمپلنت دندان به صورت كاملا تخصصي و با كمك آخرين و بهترين برندهاي ايمپلنت است. در كنار درمان ايمپلنت كارهاي لازم براي آماده سازي شرايط كاشت ايمپلنت نيز انجام مي شود. زماني كه استخوان فك براي جراحي ايمپلنت آماده نباشد با جراحي هاي پيوند استخوان اين كمبود برطرف مي شود.

 از ديگر خدمات ما جراحي سينوس ليفت بسته و جراحي سينوس ليفت باز است كه هر دوي اين جراحي ها در مطلب انجام مي شوند. همچنين جراحي هاي زيبايي لثه، افزايش طول تاج و پيوند لثه از جمله خدمات كلينيك دندانپزشكي مي باشد.

 

مراقبت هايي براي بعد از جراحي ايمپلنت دندان

بعد از درمان ايمپلنت هر چه زودتر خودتان را به خانه برسانيد و روي صورت در قسمت عمل شده يخ بگذاريد. براي اينكار از كيسه هاي پلاستيكي و يخ هاي خرد شده كمك بگيريد. يخ را ۵ الي ۱۰ دقيقه روي همان قسمت بگذاريد و بعد آن را برداريد و ۱۰ دقيقه استراحت بدهيد و دوباره اين كار را تا ۳ ساعت تكرار كنيد تا تورم اين ناحيه كمتر شود.

* براي آرام كردن درد از استامينوفن استفاده كنيد. اما براي استفاده از مسكن هاي قوي تر نياز به تجويز پزشك داريد. ساير مسكن هاي براي آرام كردن درد عبارتند از پروفن، مفناميك اسيد و غيره.

* ورم يكي از عارضه هاي جراحي ايمپلنت است و كمي از آن علامت واكنش بدن و آغاز ترميم نسوج دندان در برابر جراحي مي باشد. اگر ورم هاي زيادي در ناحيه عمل شده پديد بيايد بايد هر چه زودتر به پزشك مراجعه كنيد تا بررسي شود.

* پس از جراحي، حرارت بدن تان كمي بيشتر مي شود اين بيشتر شدن حرارت كاملا طبيعي است، اما اگر حرارت بيش از حد باشد (۲ يا ۳ درجه) احتمال عفوني شدن ناحيه جراحي شده است كه بايد هر چه زودتر با ما تماس برقرار كنيد تا تجويز هاي لازم انجام شود.

* بعد از عمل ايمپلنت دو تا سه شب زودتر به رختخواب برويد و زودتر از شب هاي معمولي بخوابيد.

بعد از ايمپلنت چه بخوريم

* تا ۴۸ ساعت بعد از عمل ايمپلنت از كشيدن سيگار خودداري كنيد. اگر در اين مدت سيگار بكشيد احتمال وارد شدن آسيب هاي جدي به ناحيه درمان شده وجود دارد.

* روزانه ۲ تا ۳ ليتر مايعات مصرف كنيد. اين مايعات مي تواند شامل شير، آب، آب پرتقال باشد. مصرف اين مايعات كمك مي كند تا زخم تان زودتر ترميم شود.

* بهتر است بعد از درمان ايمپلنت دندان تا دو ساعت از خوردن مواد غذايي اجتناب كنيد. در خوراكي هايي هم كه تناول مي كنيد، سعي كنيد از مواد پروتئين دار به همراه مايعات گفته شده استفاده كنيد.

* حتما از خوراكي هاي نرم و سرد استفاده كنيد و خوردن سوپ گوشت تا چند روز براي تامين پروتئين و سديم بدن تان مناسب تر است.

* براي متوقف كردن خونريزي مي توانيد يك قطعه گاز را در قسمت عمل شده بگذاريد و به مدت دو ساعت به آن ناحيه فشار وارد كنيد.
گفتني است كه كمي خونابه (اندكي خون مخلوط با بزاق) تا چند ساعت پس از درمان طبيعي است. بيرون انداختن آب دهان به صورت پشت سرهم خودداري كنيد.

ورم بعد از ايمپلنت

* بعد از درمان احتمال دارد بدن تان نسبت به داروهاي داده شده حساسيت نشان بدهد اين حساسيت ها بيشتر به صورت خارش، كهير و تورم خودشان را نشان مي دهند. بايد از مصرف داروها اجتناب كنيد و هر چه زودتر با ما تماس بگيريد و از پزشك خودتان هم مشاوره بگيريد.

* بعد از جراحي در ناحيه لثه و نواحي عمل شده خمير صورتي رنگي براي محافظت از آن نواحي گذاشته مي شود كه بهتر است تا يك هفته بمانند. برخي مواقع اين خمير صورتي رنگ شل تر مي شود و احتمال دارد كه ايجاد درد كنند براي كم كردن درد مي توانيد اين خميرهاي شل را از روي لثه هايتان برداريد.

* ممكن است وقتي از خواب بيدار مي شويد حس كنيد كه ناحيه عمل شده ورم كرده است، اين واكنشي كاملا طبيعي است و نبايد نگران نباشيد اين حس بعد از يك يا دو ساعت به خودي خود كم مي شود.

مراقبت هاي بعد از جراحي ايمپلنت

* اگر در روي صورت تان تغيير رنگي ديديد اصلا نگران نشويد، اين رنگ ها يكي از عارضه هاي جراحي است و در برخي از بيمارها مشاهده مي شود.

* به جز نواحي عمل شده بقيه دندان هايتان را مي توانيد مسواك كنيد البته بايد نحوه مسواك كردن درست آنها را ياد بگيريد.

* يك قاشق چايخوري نمك را در ليواني محتوي آب گرم به صورت محلول درآوريد و مثل دهانشويه با آن دهانتان را بشوريد. اين كار را بعد از افتادن خميرهاي پانسمان حتما انجام بدهيد. استفاده از دهانشويه را هرگز متوقف نكنيد و دست كم تا ۲ هفته، دو يا سه بار در طول روز از آن استفاده كنيد.

تغذيه بعد از جراحي ايمپلنت

* براي اينكه جريان خون در دهانتان بيشتر نشود و ورم بيشتري ايجاد نشود، لب و گونه و زبان تان را كمتر حركت بدهيد و تا مي تواني كمتر بخنديد و حرف بزنيد.

* بعد از عمل خودتان رانندگي نكنيد. سعي كنيد يك نفر به عنوان همراه به كلينيك بيايد تا شما را بعد از عمل مشايعت كند.

* بعد از اينكه بخيه ها كشيده شدند، تا يك شبانه روز نيازي به مسواك زدن نداريد فقط دهانشويه كنيد.

* روز دوم و سوم بعد از كشيده شدن بخيه ها مسواك را با آب گرم نرم كنيد و نواحي عمل شده را به آهستگي و نرمي تميزكنيد. بقيه دهان را با روش هميشگي تميز نماييد. مسواك كردن لثه ها احتمال دارد ايجاد درد كند يا اندكي خونريزي كند كه نبايد نگران شويد و مسواك زدن را متوقف نكنيد.

* روز چهارم و بقيه روزها رفته رفته ديگر مسواك را با آب گرم نرم نكنيد و از مسواك نرم و معمولي براي مسواك كردن كمك بگيريد. هر چه جاهاي عمل شده را بيشتر مسواك كنيد زخم ها زودتر بهبود مي يابند. مسواك زدن در حكم ماساژ براي لثه هاست، پس بايد طرز درست مسواك زدن را ياد بگيريد.

مراقبت هاي بعد از جراحي ايمپلنت

* در زمان جراحي و بعد از آن لازم است از غذاهاي نرم استفاده كنيد تا فشار كمي به ناحيه عمل شده وارد شود. اگر اين مورد رعايت نشود روند درماني طولاني مي شود و جوش خوردن ايمپلنت و استخوان دير انجام مي شود.

* بعد از پايان يافتن زمان درمان نيز بايد خوردن غذاهاي نرم را ادامه بدهيد تا دندانپزشك زمان دقيق برگشتن به رژيم غذايي طبيعي را براي شما مشخص كند.

* استفاده از مواد قندي مي تواند باعث ايجاد باكتري در دندان ها و منجر به پوسيدگي دندان هاي شما شود. استفاده كمتر از اين مواد مي تواند سلامت دهان و دندان شما را بهبود بخشد. حداقل كاري كه مي توانيد براي كاهش مصرف مواد قندي انجام دهيد كم كردن تعداد دفعات استفاده از آنهاست. بهتر است به يك وعده كاهش دهيد و بعد از آن حتما دهان و دندان هاي خود را كاملا شستشو دهيد.

كشيدن بخيه ايمپلنت

* جويدن غذا را از همان روز اول كشيدن بخيه ها آغاز كنيد و در ابتدا سعي كنيد خوراكي هاي نرم تر بخوريد تا لثه هايتان زخمي نشود و محتاطانه عمل جويدن را انجام بدهيد. هر چه مواد خوراكي با ناحيه عمل شده در تماس باشند زخم ها زودتر التيام مي يابند.

* در هفته اول بعد از كشيدن بخيه ها از كشيدن نخ دندان اجتناب كنيد. براي تميزي بين دندان ها و بيرون آوردن مواد ماده در آنها از مسواك پروگزا براش _ مسواك ويژه بين دنداني_ كمك بگيريد.

* بعد از اينكه بخيه ها كشيده شدند، تا يك شبانه روز نيازي به مسواك زدن نداريد فقط دهانشويه كنيد.

* خيلي از بخيه ها كه ابريشمي و سياه هستند بعد از هفت تا ده روز كاملا حذف مي شوند و بهتر است توسط دندانپزشك جراح برداشته شوند. بخيه ها به هيچ وجه باعث عفونت نمي شوند و اگر مشكلي براي شما ايجاد نمي كند مي توانند براي هر زماني كه بخواهيد بمانند، حتي خودتان با قيچي كوچك مي توانيد بخيه را بكشيد.

* بعد از گذشت دو هفته از كشيدن بخيه ها براي معاينه دوباره به پزشك مراجعه كنيد.

درد ايمپلنت دندان

* در زمان جراحي ايمپلنت، لثه كاملا بي حس مي شود و هيچ دردي در اين ناحيه احساس نمي كنيد. جراحي هر پايه ايمپلنت در يك جلسه ۱۵ دقيه اي و با بي حسي موضعي انجام مي شود كه بعد از تمام شدن بيمار كمي احساس درد مي كند كه با آرامبخش برطرف مي شود.

* در جلسه دوم جراحي ايمپلنت، روي ايمپلنت ها باز مي شود و يك قطعه فلزي بر روي آنها وصل مي شود تا از لثه بگذرد و به استخوان برسد. در اين مورد نيز لثه كاملا تحت بي حسي موضعي است و بعد از پايان كار، بيمار كمي درد خواهد داشت.

* در مرحله قالب گيري و تست روكش دندان، كه آخرين مرحله درماني است و عاج دندان روي پايه ايمپلنت نصب مي شود، باز درد خيلي خيلي كم است و به زودي برطرف مي گردد.

* در كل حراجي ايمپلنت بي درد ترين و آسان ترين درمان هاي دندان است كه درد زيادي ندارد و همه دردهاي اندك آن زودگذر هستند.

* در بعد از پايان يافتن مرحله هاي درماني و گذاشتن دندان در محل خود، نيروي كه در اثر خوردن بر دندان وارد مي ‎شود، توسط استخوان فك خنثي مي شود و هيچ دردي نخواهد داشت.

آيا ايمپلنت دندان براي بنده لازم است؟

ايمپلنت پيچي با آلياژ تيتانيوم انجام مي شود كه اين آلياژ به صورت پايداري جايگزين ريشه در فك مي گردند. وقتي كه دندان شما مي افتد، يا خراب و يا دچار پوسيدگي مي شود ايمپلنت دندان آخرين انتخاب شماست.

هنگامي كه يك دندان آسياب خود را مي كشيد و عمل جويدن را با ساير دندان هاي خود انجام مي دهيد، مسائلي پيش مي آيد كه شايد به آنها توجه نكنيد. با كشيدن دندان استخوان زيرين آن دندان و ناحيه هاي اطراف آن تحت تاثير قرار مي گيرد و باعث فرورفتگي هايي در آن نواحي مي شود و لثه شما نيز با مشكلاتي مواجه مي گردد. ريشه دندان با بيرون تماس برقرار مي كند و دندان ها به هر گونه عامل خارجي واكنش نشان مي دهند. با كشيدن دندان، دندان فوقاني آن نيز تحليل مي رود و دندان فرو مي نشيند. پس با هر دنداني كه مي كشيد، پنچ تا شش دندان نيز با آن دچار مشكل مي شوند. از ساير مشكلات كشيدن دندان مي توان به سائيده شدن دندان ها، از بين رفتن تدريجي دندان ها، پوسيدگي دندان هاي سمت ديگر دهان اشاره كرد كه همه اين موارد شايد در ابتدا مشخص نباشند چون روندي كند دارند ولي رفته رفته خودشان را نشان مي دهند. هنگامي كه يكي از دندان هاي شما از بين مي رود، ايمپلنت دندان لازم مي شود، چون در غير اين صورت دندان هاي شما با مشكلات عديده ديگري روبه رو خواهند شد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.